”PÄÄTIN, ETTEN TANSSI ENÄÄ IKINÄ” – ENTISEN ITÄ-SAKSAN ANKARASSA BALETTIKOULUSSA SANNA-MARI KARINKI OPPI, MITÄ TANSSINOPETTAJA EI SAA TEHDÄ

Fabrikan opettaja Sanna-Mari Karinki tunnetaan säkenöivänä showtanssijana ja asialleen omistautuneena tanssinopettajana. Kovan ammattitaidon takana on myös dramaattisia vastoinkäymisiä. Arvokkaimmat oivallukset ovat syntyneet juuri niistä.

Teksti: Eija Nummela

Näyttävä ansioluettelo alkaa 8-vuotiaana aloitetuista balettiopinnoista ja jatkuu yli 40 vuotta tähän päivään asti. Tarkemmin katsottuna siinä on kuitenkin yksi, vuoden kestävä aukko.

– Tärkeä aukko, sanoo Sanna-Mari.

Nuori, lahjakas suomalaistanssija oli saanut unelmiensa opiskelupaikan balettikoulussa Dresdenissä. Länsi-Saksa ja Itä-Saksa olivat juuri yhdistyneet, mutta venäläiset Vaganova-opettajat pitivät tuleville balettiammattilaisille kuria entiseen neuvostomalliin.

– Koulu oli hirvittävän raskas ja henkisesti ihan tappoa, aivan toista kuin mihin olin Suomessa balettikouluissa tottunut. Oli kova paikka muuttaa sinne yksin 19-vuotiaana.

Vähältä piti, ettei Sanna-Marillekin kehittynyt syömishäiriö.

– Tunnit alkoivat niin, että opettaja haukkui kaikki, joilla hänen mielestään oli iso peppu.

Ulkonäköä arvosteltiin jatkuvasti, mutta muutakaan positiivista palautetta ei juuri herunut.

– Kun koko ajan sanotaan, ettei sinusta ole tähän, siihen alkaa uskoa.

Pyrin itse opettamaan aina positiivisen kautta ja mietin tosi tarkkaan, miten annan oppilailleni palautetta. Lyttäämällä ei tule kasvua.”

Käänteentekevä kokemus

Koulu olisi kestänyt kolme vuotta, mutta Sanna-Mari kesti vain vuoden ja palasi Suomeen. Unelma oli pirstaleina.

– Lopetin baletin siihen paikkaan. Vuoteen en pystynyt ajattelemaankaan, että menisin tanssitunnille. Päätin, etten enää ikinä tanssi.

Entisen Itä-Saksan balettikoulusta tuli Sanna-Marin elämässä lopulta käänteentekevä kokemus. Sen vanhanaikaiset pedagogiset mallit auttoivat häntä ymmärtämään, miten hän itse haluaa kohdata oppilaansa.

– Tiedän omasta kokemuksesta, että maan rakoon laittaminen ei saa ketään kukoistamaan. Positiivinen palaute ja positiivinen fiilis tunnilla ravitsevat ja ruokkivat.

–  Ja vähääkään en ajattele, että ulkonäkö vaikuttaisi jotenkin ihmisen tanssimiseen! Sillä ei ole mitään merkitystä, minkä kokoinen peppu ihmisellä on.

Sanna-Mari arvelee esiintyneensä tuhansilla tanssikeikoilla. Vuonna 2009 hän esiintyi Salsa Housen Cuba Showssa Hällä-näyttämöllä Reinier Powellin kanssa.

Miten tullaan notkeaksi

Vielä tärkeämpää oli, että kokemukset balettikoulussa johtivat Sanna-Marin suuntautumaan kehonhuoltoon ja opiskelemaan pilatesohjaajaksi.

– Balettikoulussa minulle alkoi tulla lonkka- ja selkävaivoja, jotka johtuivat siitä, etteivät jalkani käänny tarpeeksi auki. Sain siellä kuitenkin hyvin vähän apua ongelmiini.

1990-luvun alussa tanssimaailmassa oli vielä heikosti tietoa lihasten vahvistamisesta ja venyttämisestä. Tanssijat väänsivät kehoaan väkisin eri asentoihin.

– Sanottiin vain, että tanssijan pitää olla notkea, mutta kukaan ei osannut kertoa, miten notkeaksi tullaan.

Sanna-Marin kehonhuoltotunneilla käyneet tietävät, että hän itse on sittemmin ratkaissut notkeuden arvoituksen. Tuntien harjoitukset ovat ilmiömäisen tehokkaita mutta lempeitä ja Sanna-Marin ammattitaitoa kiitellään vuolaasti. Omat huonot kokemukset kääntyivät lopulta oppilaiden voitoksi.

– Haluan, että ihmiset pysyvät tanssiessaan terveinä ja saavat itsestään mahdollisimman hyvän irti, sen mikä on omalle keholle mahdollista. Ei niin, että tullaan painamaan väkisin johonkin asentoon.

Unelma herää eloon

Suomeen palattuaan Sanna-Mari vältteli aikansa tanssisaleja. Eräänä päivänä hän huomasi, että Suomen kovatasoisin showryhmä, helsinkiläinen StepUp, haki tanssijoita. Vanhat unelmat heräsivät eloon.

Sanna-Mari eteni nopeasti StepUpin ykkösryhmään. Traumaattiset kokemukset vaihtuivat parrasvaloihin. Elämä täyttyi tanssista ja showrekvisiitasta: korkokengistä, irtoripsistä, glittereistä, paljeteista, verkkosukkahousuista, päähineistä, käsineistä ja  korseteista.

– StepUp oli silloin pinnalla, oli Hype-musikaali ja kaikki. Pääsin tanssimaan Suomen parhaiden showtanssijoiden, omien idoleideni kanssa.

“StepUpissa olimme kuin perhe ja kestimme paljon paineita yhdessä. Alkuaikoina laivakeikoille mentiin usein niin, että puolet vaatteista oli vielä tekemättä. Ystävyys lujittui, kun ratkaistiin ongelmat yhdessä.”

Showtanssin hullut vuodet

1990-luvun loppu oli showtanssin kulta-aikaa suomalaisessa viihde-elämässä. Jokainen televisioshow, ruotsinlaiva ja yritysjuhla oli täynnä showtanssia. Ykkösrivin iskelmä- ja popartistien kiertueilla tanssijat olivat itsestäänselvyys. StepUpin showtanssijat olivat täystyöllistettyjä.

– Ne olivat hulluja vuosia. Meillä oli parhaimmillaan kolme keikkaa päivässä. Juoksimme ympäri Helsinkiä ja Suomea.

Keikkailun rungon muodostivat ruotsinlaivat, joilla StepUpilla oli koko ajan show käynnissä.

– Laivakeikoilla oltiin kuukausi. Joka toinen päivä oltiin Helsingissä ja käytiin opettelemassa uutta showta. Kun kuukausi oli loppunut, oltiin ehkä kaksi päivää kotona ja siirryttiin seuraavaan laivaan.

– Ensimmäisenä vuonna minulla ei ollut edes asuntoa Helsingissä. Menin laivalta toiselle ja välissä punkkasin kavereilla.

Vapauttava jazz

Entä tanssin ilo? Löytyikö se uudestaan?

– Kyllä, se löytyi heti. Mindy Lindblomin koreografiat olivat ihan mielettömiä ja hänen liikekielensä jazztunneilla meni heti kehoon. Tunneilla oli todella kivaa. Jazz lajina oli myös vapaampi, ei tarvinnut olla enää tietyssä muotissa eikä tietyn näköinen. Pystyi laittamaan itseään tanssiin paljon enemmän kuin baletissa. Se oli vapauttavaa.

Sanna-Mari eli unelmaansa.

– Olin 4-vuotiaasta asti tiennyt, että haluan esiintyväksi tanssijaksi, kesti vain aikaa löytää oma laji.

Sanna-Marin kurssit
Kevät 2022
Kehonhuolto

Kuntobaletti
Pilates & venyttely

Pilates teki opettamisesta mielenkiintoista

Vuosituhannen vaihteessa showtanssin kysyntä suomalaisessa viihdemaailmassa väheni radikaalisti. Sanna-Mari muutti takaisin Tampereelle ja keskittyi opettamiseen, mutta kuten tanssinopettajat usein, hän koki lähinnä kopioivansa sitä, mitä hänelle itselleen oli opetettu. Tarvittiin toinen merkittävä käänne, että Sanna-Mari löysi oman tapansa opettaa.

– Vasta, kun kävin pilatesohjaajakoulutuksen, tanssin opettamisesta tuli todella mielenkiintoista. Aloin ymmärtää, miten keho oppii, miten lihakset työskentelevät ja mistä liikkeet lähtevät.

– Aloin pohtia tanssiliikkeitä. Miten vaikean liikkeen voi pilkkoa palasiksi ja opettaa progressiivisesti oppilaille.

“Olen aina rakastanut esiintymistä. Sitä, että on rooli, johon voin mennä.”

Kissamaista voimakkuutta

Pilateksella on kiistattomia terveysvaikutuksia, mutta se myös tekee tanssista laadukkaampaa.

– Pilates on itseni kohdalla muutanut ennen kaikkea ryhdin ja tavan liikkua sisältä ulospäin, keskustasta periferiaan. Kaikki lähtee keskustan voimasta ja myös sielusta tai sydämestä.

– Tanssissa se näkyy siinä, että liike täyttää musiikin entistä paremmin ja siinä, että liike on kissamaista, samanaikaisesti pehmeää ja voimakasta.

Ammattitanssijan kokemus ja liikkeen puhtaus näkyvät Sanna-Marin pilatestunneilla, mutta myös toisin päin: pilatesosaaminen  nostaa Sanna-Marin tanssitunnit omalle tasolleen. Sen päälle tulee vielä esiintyvän taiteilijan palo parrasvaloihin.

– Tanssitunneilla korostan tekniikkaa ja kehon kannalta hyvää tapaa tehdä, mutta myös sitä, että liikkeessä on sielu mukana. Vältän ulkokohtaista tekemistä ja jos tehdään koreografiaa, yritän aina antaa jonkun mielikuvan tai tarinan. Koska itse rakastan esiintymistä, korostan sitä, että annetaan tulkinnan näkyä kasvoilta ja koko kehosta.

Fabrikassa Sanna-Mari opettaa jazzia, kuntobalettia ja pilatesta aikuisille. Hänen tunneillaan vasta-alkajakin pääsee missä iässä tahansa kokemaan tanssin ja esiintymisen riemua. Kuva: Mia Surakka

Kolmas suuri käänne

Viime aikoina Sanna-Mari on kokenut, että oma opettajuus on jälleen myllerryksessä.

– Ajauduin koronan myötä kriisiin. Kysyin itseltäni, mihin tanssia tarvitaan ja onko sen opettamisessa mitään järkeä?

Vastaus löytyi nopeasti. Etänä zoomin kautta ja maskit päässä pidetyt ilmeettömät tunnit toivat esiin sen, kuinka paljon fyysinen kohtaaminen ja vuorovaikutus meille ihmisille merkitsee.

– Tanssi, liike ja musiikki ovat väylä käsitellä tunteita. Tanssitunnilla ollaan koko keholla läsnä muiden kanssa, sama energia kiertää ihmisestä toiseen. Jos keskelle tanssisalia laittaisi energiamittarin niin siihen tulisi säteitä jokaisesta osallistujasta.

– Tajusin tekeväni merkityksellistä työtä. Jos mietin omia opettajiani niin ovathan he olleet järjettömän tärkeitä, eivät he koskaan unohdu. Tanssinopettaja koskettaa syvästi monen ihmisen elämää.

Sanna-Mari Karinki

Syntynyt
1972 Tampereella (49 v.)

Omat opinnot
1980-1991 Baletti-, jazz- ja showtanssiopintoja Suomessa
1992-1993 Palucca Schule Dresden ( Vaganova 6. luokka )
1995-2000 Step Up Show School
2006 Method Putkisto Instituutti Pilates-ohjaaja
2015 Progressing Ballet Technique -ohjaajakoulutus
2021 Liikkuvuusvalmentajakoulutus

Ura tanssijana
1995-2007 StepUp Dancers
2007- Freelance-tanssija erilaisissa produktioissa

Ura opettajana
Opettanut tanssia päätoimisesti vuodesta 2002 lähtien useissa tanssikouluissa Tampereella.
Ohjannut pilatestunteja useissa kouluissa vuodesta 2006 lähtien.

Kisamenestys
Showtanssin suomenmestari 2000 (show duo)
Showtanssin MM-finalisti 2000 (show duo)

Perhe
Puoliso ja 8-vuotias tytär.

Harrastukset
Sisustaminen, tuunaaminen ja askartelu.

.

LUE TARINAT

FABRIKAN TARINA
HENKKA JA TANSSIN FLOW
SANNA-MARIN KOVA KOULU
MARJO, SELKÄ JA SALSA